poniedziałek, 10 października 2011

Sterownik centralnego zamka


Wiele aut wyposażonych w centralne zamki szczególnie te starsze nie posiadają sterowania zamkiem na odległość funkcja ta była proponowania za dopłatą wyższego pakietu wyposażenia .
Ale my możemy sobie podnieść komfort naszego auta za niewielkie pieniądze montując sterownik zamka centralnego taki sterownik możemy już nabyć od 50-100zł w zależności jaki model . Jest to urządzenie które pozwoli nam sterować zamkiem centralnym na odległości za pomocą pilota, który wysyła fale radiowe będziemy otwierać i zamykać nasz samochód bez wkładania klucza w zamek. Sterowniki są uniwersalne i można stosować je w każdym samochodzie wyposażonym w centralny zamek.Montaż jest dość prosty myślę że większość poradzi sobie z tym bez problemu .

Opis montażu :
Sterownik montujemy gdzieś w okolicy skrzynki bezpieczników pod kierownicą żeby było wygodnie szukamy dogodnego miejsca i tak w naszym samochodzie musimy odszukać kilka przewodów z instalacji w które będziemy podłączać nasz sterownik.



1) Szukamy przewodów sterujących centralnym zamkiem.
Będą to dwa przewody na których będzie pojawiał się krótki sygnał masy lub plusa na jednym w momencie zamknięcia a na drugim przy otwarciu w zależności jak jest sterowany nasz zamek. Na przykład Ford Focus,Escort stosuje sterowanie masą a np. Renault laguna „plusem”. Najprościej będzie jak rozbierzemy tapicerkę drzwi kierowcy w celu zlokalizowania kabli będzie tam wiązka przewodów rozgałęziona do elektrycznych szyb i zamka nas interesuje ta do zamka przy klamce rozwijamy izolację i ukazuje się kilka przewodów będą to zasilanie siłownika ,sterowanie właśnie sterownikiem, też mogą być przewody z wyłącznika krańcowego drzwi (nie we wszystkich autach.) Teraz musimy się dowiedzieć czy nasz zamek jest sterowany masą czy „plusem” w tym celu musimy się zaopatrzyć w próbówkę 12V i jeden jej koniec podłączany do masy np. zawias drzwi a drugim końcem wkuwamy się w przewody aby podać masę na siłownik bez obawy nić nie zepsujemy ani nie zrobimy zwarcia jak wkujemy się w zły przewód na którym będzie” plus” to po prostu próbówka zamknie nam obwód i się zaświeci od razu eliminujemy te przewody i szukamy dalej aż sprawdzimy wszystkie jeżeli po wkuciu siłownik nam reaguje to wiemy już który przewód odpowiada za zamknięcie a który za otwarcie i wiemy że siłownik sterowany jest masą. Natomiast jeżeli sprawdziliśmy wszystkie przewody i nic się nie dzieje to domniemamy że zamek jest sterowany plusem ale musimy się upewnić i znaleźć przewody na których będzie pojawiał się „krótki plus” w tym celu podłączamy próbówkę w nasze przewody po kolei równocześnie zamykając i otwierając kluczem aż próbówka się zaświeci na jedną dwie sekundy w momencie zamykania i otwierania. Tym prostym sposobem odszukaliśmy interesujące nas przewody na które już wiemy czy podać impuls „plusu” czy „masy”. Następnie odszukujemy znalezione przewody po kolorze we wnętrz samochodu na pewno będą one biegły z drzwi po przez kość łączeniową drzwi z słupkiem do progu tam będziemy się wlutowywać naszym sterownikiem.

2)Zasilanie sterownika W skrzynce bezpieczników znajdujemy „plus” na wyłączonej stacyjce (przeważnie gruby czerwony przewód) i masę (przygotowujemy czarny przewód lutujemy do końcówki z oczkiem przykręcając do karoserii wewnątrz auta).

3)Przewody plusowe kierunkowskazów lewy i prawy Rozbieramy boczny kierunkowskaz lokalizujemy „plus” włączamy światła awaryjne i podłączamy próbówkę jeden koniec do masy a drugi do kierunkowskazu na przewodzie „plusowym” próbówka będzie nam migać jak światła i po kolorze przewodu lokalizujemy go w progu .


Mamy już swoje przewody, które potrzebujemy teraz zajmiemy się sterownikiem . Jak widać na dołączonym schemacie znajduje się tam kość z 11 pinami i tak: przewody pomarańczowy, biały i żółty to jeden przekaźnik będzie nam otwierał natomiast przewody pomarańczowo/czarny, biało/czarny i żółto/czarny to drugi przekaźnik będzie nam zamykał sterowniki są od różnych producentów i na pewno będą inne kolory wyprowadzeń może być inny układ pinów ale zasada działania jest taka sama. Każdy zakupiony sterownik ma schemat z dokładnym opisem pinów na przykładowym naszym schemacie zakładamy że zamek jest sterowany masą to lutujemy masę naszego samochodu(z pkt.2) do przewodu białego i biało/czarnego (w przypadku sterowania „plusem” podłączamy „plus” z pkt.2 ) zaś przewód żółty do przewodu( z pkt. 1) odpowiadający za otwarcie i przewód żółto/czarny do przewodu (z pkt.1) odpowiadającego za zamknięcie przewody pomarańczowy i pomarańczowo/czarny nie wykorzystane. Zasada działania jest taka że na przekaźniku sterownika w czasie spoczynku przewody biały i żółty są rozwarte w momencie gdy nasikamy na pilot przekaźnik zostaje wysterowany i zwiera na krótki czas te przewody w wyniku czego na przewodzie żółtym pojawia się impuls masy i steruje siłownikiem zamek nam się otwiera.
Teraz podłączamy zasilanie do sterownika będą to przewody czerwony „plus” i czarny „minus” lutujemy je do przygotowanych wcześniej przewodów z (pkt.2) sprawdzamy jeszcze raz wszystkie połączenia które wykonaliśmy czy nie ma pomyłki możemy już podłączyć kość do sterownika w celu sprawdzenia działania auto musi już otwierać i zamykać się z pilota po sprawdzeniu odłączamy kość przewodów od sterownika.




Zostało jeszcze podłączenie świateł awaryjnych do informacji naszej będą migały przy otwarciu i zamknięciu. Do przewodu brązowego lutujemy dwie diody półprzewodnikowe mogą być z Seri 1N4XXX tzn. wyprowadzenie diod od strony bez paska lutujemy ze sobą i do przewodu brązowego natomiast wyprowadzenia diody z drugiej strony z paskiem lutujemy do przewodów z kierunkowskazów z pkt.3 jedna dioda lewy kierunkowskaz druga prawy kierunkowskaz.
Przewód czerwono/czarny to dodatkowy kanał może osobno otwierać np. bagażnik jeżeli nasz zamek jest tak skonstruowany że, osobno otwiera bagażnik w przypadku tego schematu sterowanie tylko masą. Przewód zielony do wyzwolenia modułu domykania szyb jeżeli takowy posiadamy.

Wszystkie połączenia lutowane i przewody kute próbówką starannie zaizolować!

3 komentarze:

  1. Gdyby konieczna była wymiana i potrzebne byłyby nowe części to polecam wejść sobie na motorejestr.pl i poszukać sklepu motoryzacyjnego w okolicy. Świetna baza, wszystkie namiary w jednym miejscu

    OdpowiedzUsuń
  2. Najgorzej jak taki centralny zamek się zepsuje, wtedy mamy duży problem.
    ____
    Serwis mobilny

    OdpowiedzUsuń
  3. W dzisiejszych czasach, gdy efektywność operacyjna ma kluczowe znaczenie, nie można sobie pozwolić na przestoje spowodowane awarią pomp hydraulicznych. Dlatego ważne jest, aby korzystać z usług serwisowych od zaufanych dostawców. Strona https://hydro-dex.com/naprawa-pomp-hydraulicznych-harwestery-forwardery-skidery/ oferuje profesjonalne naprawy i serwis pomp hydraulicznych, co jest kluczowe dla zapewnienia ich prawidłowej funkcji i uniknięcia niepotrzebnych przestojów. Dobra konserwacja to także dłuższa żywotność maszyn, co jest ekonomicznie korzystne dla każdego przedsiębiorstwa. Warto więc inwestować w regularne przeglądy i serwis u sprawdzonych ekspertów.

    OdpowiedzUsuń